Sinfonia Lahden tekemä päätös muuttaa toimintansa asteittain hiilineutraaliksi on pitkälle tulevaisuuteen katsova hanke Sibeliuksen juhlavuoden kunniaksi. Keväällä käynnistetyllä prosessilla orkesteri osallistuu globaalin ilmastonmuutoksen hidastamiseen. Sinfonia Lahden hiilijalanjäljen laskenta on nyt täydessä vauhdissa.
Hiilivapaa Sinfonia Lahti -hanke toteutetaan yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) Lahdessa toimivan Ympäristötekniikan yksikön kanssa. LUT:in opiskelija, tekniikan kandidaatti Pilvi Virolainen tekee elinkaariarviointiin perustuvan hiilijalanjäljen laskennan diplomityönään. Ennen laskennan aloittamista, koko suuri prosessi käynnistettiin organisaation sisällä intendentti Teemu Kirjosen johdolla. Hallinnon ja muusikoiden edustajien sitouduttua hankkeeseen, se esiteltiin yksityiskohtaisesti koko henkilöstölle elokuun lopussa. Hankkeelle omistettu työyhteisöpäivä koostui ilmastonmuutosta käsitelleestä luennosta, diplomityön esittelystä ja työpajoista. Myrskyvaroitus ry:n edustajat, energia-asiantuntija, TkT Jouni Keronen ja viestintä- ja tapahtuma-asiantuntija, FM Hannele Eklund, vastasivat päivän sisällöstä ja koordinoinnista.
Pysähtyykö matkustaminen?
Konserttikiertueet herättivät odotetusti keskustelua ja pohdintaa sekä Lahden orkesterissa että julkisuudessa. Matkustaminen kuuluu orkestereiden elämään, eikä suinkaan ole tarkoitus, että kansainvälinen toiminta pysähtyisi ilmastolupauksen antamiseen. Ilmastonmuutoksen hidastaminen on ennen kaikkea ennakkoluulottomien ja uusien ratkaisujen etsimistä. Sen sijaan, että matkustamisesta luovuttaisiin, on etsittävä mahdollisimman puhtaita matkustustapoja.
Kestävään kehitykseen sitoutunut englantilainen Orchestra of the Age of Enlightment (Valistuksen ajan orkesteri), joka on yksi maan ahkerimmin kiertävistä orkestereista, toteutti ensimmäisen ”vihreän” kiertueensa Englannissa 2011. Orkesterilaisia ohjattiin julkisen liikenteen ja yhteiskuljetusten käyttöön, myös yleisöä kannustettiin tulemaan konsertteihin yleisillä kulkuvälineillä yksityisautojen sijaan. Kiertueen aikana kiinnitettiin huomiota palveluntarjoajien ympäristöystävällisyyteen aina väliaikatarjoiluista hotelleihin ja jätteiden kierrätyksestä sähkölaitteiden energian säästöön. Päästöjen väheneminen oli dramaattiset 75 % aiempiin kiertueisiin verrattuna.
Paljon kuormittavassa lentoliikenteessä pohjoismaiset lentoyhtiöt ovat kansainvälisiä edelläkävijöitä yhteistyössään lentokenttäoperaattoreiden, ministeriöiden ja lentokonevalmistajien kanssa ilmailualan biopolttoaineen kehittämisen vauhdittamiseksi. Lentokoneiden hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää 50–80 % vaihtamalla kestävämpään polttoainelähteeseen. Finnair lensi ensimmäisen lentonsa biopolttoaineella vuonna 2011. Biopolttoaineiden hinta on vielä kuitenkin yli kaksinkertainen tavanomaiseen polttoaineeseen verrattuna, eikä se siten vielä ole kestävä ratkaisu lentoyhtiöiden ainoaksi käytettäväksi polttoaineeksi. Lentoyhtiöiden panostus uuteen vähemmän kuluttavaan kalustoon on tärkeää. Finnair on aivan äskettäin tuonut uusia koneita liikenteeseen, myös lentoyhtiö Norwegian uutisoi pari päivää sitten uusista kalustohankinnoista.
Matkustamisen päästövähennyksiä syntyy käyttämällä mahdollisimman vähän kuormittavia vaihtoehtoja, kuten julkinen liikenne yleensä, junat, kimppakyydit, työmatkapyöräily ja etsimällä yhteiskuljetuksiin ympäristöystävälliseen toimintatapaan sitoutuneita palveluntarjoajia maalla, merellä ja ilmassa. Myös päästöjen kompensoiminen eri tavoin on osa ratkaisua.
Ideat ilmaan
Sinfonia Lahden hankkeessa on myös kyse ilmastonmuutostietoisuuden lisäämisestä sekä organisaation sisällä että sen sidosryhmissä. Elokuisessa työyhteisöpäivässä käynnistynyt ideoiminen jalostuu arkisissa valinnoissa. Yksi polkupyörän hankintapäätös syntyi jo työyhteisöpäivän aikana, kahvipöytäkeskusteluissa ideointi on jatkunut syksyn mittaan vilkkaana. Tavoitteena on myös yleisön ja muiden orkesterin sidosryhmien saaminen mukaan ilmastotalkoisiin. Erilaiset sähköiset sovellukset esim. organisaation palvelu- ja vuorovaikutuskonsepteissa tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia säästää sekä luontoa että kustannuksia.
Cleantech kaupunki kannustaa
Lahti on kannustava ympäristö hiilivapaalle ajattelulle. Orkesterin lisäksi mm. Lahdessa toimiva Suomen moottoripyörämuseo on yksi kaupungin cleantech -näyteikkunoista. Museon pihalla on sähköautojen latauspiste, talo lämpiää maalämpöpumpulla ja tuottaa sähköä aurinkopaneeleilla. Lahtelaisessa kauppakeskus Mailissa puolestaan avattiin vastikään Suomen suurin sähköautojen latauspiste.
Pilvi Virolaisen laskentatyön pohjaksi kerättiin yksityiskohtaista tietoa orkesterin toiminnoista. Hiilijalanjälkeen vaikuttaa lukematon määrä toiminnan osa-alueita, jotka haravoitiin mahdollisimman tarkoin. Diplomityötä ohjaa LUT:in tutkijatohtori Ville Uusitalo ja ensimmäisiä tuloksia laskennasta odotetaan loka-marraskuun taitteessa. Orkesterin lopullinen ilmastolupaus, jossa asetetaan selvityksen mukaiset ympäristöpäämäärät ja -tavoitteet tehdään diplomityön valmistuttua vuoden vaihteen tienoilla. Sinfonia Lahti on vahvasti sitoutunut hiilineutraaliustavoitteeseensa. Lahtelaiset avaavat latua, perässähiihtäjiä tarvitaan, kuten orkesterin basisti Timo Ahtinen osuvasti totesi. Ilmastotalkoissa on runsaasti tilaa uusille tulijoille!
Hannele Eklund